Psychosomatische fysiotherapie

Psychosomatische fysiotherapie2017-03-02T15:37:53+02:00

Psychosomatische fysiotherapie

Het kan zijn dat u klachten heeft, die maar niet weg willen gaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoofdpijn of aanhoudende nek- of rugklachten. Soms lukt het ook de arts niet om een lichamelijke oorzaak bij de klachten te vinden. Misschien zijn er bijkomende klachten aanwezig, zoals vermoeidheid, benauwdheid, slecht slapen, hartkloppingen of gejaagdheid.

Mogelijk zijn er ook bepaalde levensomstandigheden van invloed. Er kan een samenhang zijn met stress, spanning, belasting en belastbaarheid.

Als u zich in bovenstaande herkent, dan is er bij u mogelijk sprake van ‘psychosomatische klachten’. Dit zijn lichamelijke klachten waarbij psychische en sociale factoren ook een rol spelen en waar het evenwicht tussen deze factoren verstoord is.
De psychosomatische fysiotherapeut begeleidt het herstel van het evenwicht tussen deze factoren. Samen met u zoeken we naar een nieuwe balans tussen spanning – ontspanning en tussen belasting – belastbaarheid. U bepaalt samen met de psychosomatisch fysiotherapeut uw behandeldoelen en u gaat samen op zoek naar de oorzaak van uw klacht(en). Er is aandacht voor lichamelijke, psychologische en sociale aspecten die betrekking op uw klachten hebben. Denk bijvoorbeeld aan uw leef- en werkomstandigheden.
Het is hierbij belangrijk om te voelen en begrijpen welke signalen uw lichaam afgeeft, maar ook dat u leert om deze te beïnvloeden door bijvoorbeeld uw levensstijl aan te passen, te leren ontspannen of om uw algehele belastbaarheid te verhogen.

Wilt u een afspraak maken? Of wilt u meer informatie over psychosomatische fysiotherapie?