Fysiotherapie bij artrose2017-04-28T16:55:13+00:00

Wat is artrose?

Artrose is géén verouderingsproces en niet hetzelfde als wat in de volksmond “slijtage” wordt genoemd. Artrose is een reumatische ziekte die op zichzelf voorkomt, maar ook kan ontstaan na een gewrichtsontsteking of bij zwakke gewrichtsbanden.

Artrose is de meest voorkomende reumatische aandoening aan het bewegingsapparaat. Het is een chronische progressieve aandoening waarbij het kraakbeen geleidelijk in kwaliteit achteruit gaat. Het wordt dunner en zachter. Dit leidt tot vervorming van het bot direct onder het kraakbeen. Er vormen zich aan de rand van het gewricht zichtbare en voelbare knobbels, osteofyten genoemd. Deze knobbels beperken de beweeglijkheid van het gewricht. Ook kunnen zenuwen bekneld raken, dat pijn, gevoelsstoornissen en krachtverlies veroorzaakt.

Wat merkt u ervan?

De invloed van artrose op uw dagelijkse leven hangt af van hoe de aandoening zich ontwikkelt. Dat is bij iedereen anders. Vaak overheersen de pijnklachten.
Andere klachten kunnen zijn ochtendstijfheid, verminderde beweeglijkheid, afname van spierkracht en stabiliteit en een verminderde conditie. Geleidelijk kunnen problemen ontstaan met allerlei activiteiten zoals lopen, traplopen, in en uit de auto stappen, fietsen of schoenen aantrekken. Door toename van artrose kan de pijn verergeren. De beweeglijkheid van het gewricht en de spierkracht kunnen verder verminderen. Sommige mensen ondervinden thuis of op hun werk serieuze problemen. In een ernstige vorm van de aandoening kan de stand van de botten en daardoor de lichaamshouding veranderen. Het komt vaak voor dat de pijnklachten verminderen, ondanks een steeds verder afnemende beweeglijkheid en een toenemend verlies van de gewrichtsfunctie.

Fysiotherapie bij artrose

Voor artrose is geen genezing mogelijk. U moet er letterlijk mee ‘leren leven’. Mensen zijn bij pijn geneigd om juist minder te gaan bewegen. Hierdoor nemen de spierkracht en conditie af en de stijfheid juist toe. Het is dus van belang om goed en verantwoord te blijven bewegen! De fysiotherapeut kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren. U leert om tijdens uw dagelijkse activiteiten op een goede manier met de pijn en de stijfheid om te gaan. Samen met de fysiotherapeut ontdekt u wat uw lichaam aan kan.
De fysiotherapeut zal eerst samen met u uw probleem in kaart brengen en er een behandelplan voor maken. Hij leert u oefeningen om de spieren rondom het ‘probleemgewricht’ te trainen. Ook krijgt u oefeningen om uw conditie te verbeteren. Daarnaast krijgt u advies over wat u zelf kunt doen en welke bewegingen voor u geschikt zijn. Hierbij is het belangrijk dat de adviezen aansluiten bij uw eigen doelen, wensen en mogelijkheden. Gaandeweg bent u in staat beter met de klachten te leven en met vertrouwen te blijven bewegen.
U kunt zelf ook veel doen om uw klachten te verminderen. Het is belangrijk dat u tijdens en na afloop van de therapie actief blijft. Ook al doet het pijn. Als u verstandig blijft bewegen heeft dat een positief effect. Het is namelijk gebleken dat hierdoor de pijn en de beperkingen verminderen en verdere verergering van artrose tegen wordt gegaan.

Fysiotherapie na een operatie

Bij ernstige artrose kan het noodzakelijk zijn dat het gewricht vervangen wordt door een kunstgewricht. Als een operatie nodig is, kan de fysiotherapeut u zowel voor als na de operatie ondersteunen. U krijgt informatie over wat u direct na de operatie wel en niet mag doen en hoe u het geopereerde gewricht zo snel mogelijk weer goed kunt gebruiken. Ook leert de fysiotherapeut u goed gebruik te maken van bijvoorbeeld een kruk of een stok bij het lopen.
De meest voorkomende uitgevoerde operaties zijn:
Totale heupprothese.
Totale knieprothese.

Wilt u een afspraak maken? Of wilt u meer informatie over fysiotherapie bij artrose?